Arkitektur i skolen – et fagligt løft i arkitektur
Undervisere i billedkunst og andre fag i skolen får nu en unik mulighed for at dygtiggøre sig i at undervise i arkitektur for børn og unge.
Bag initiativet står foreningen Danmarks Billedkunstlærere, Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst og Utzon centret.
Projektet finansieres af Statens Kunstfond, der for første gang har oprettet en særskilt pulje målrettet formidling af arkitektur for børn og unge.
Vi omgiver os alle med arkitektur hver eneste dag. Den er en central del af vores kulturelle identitet – og af børns og unges dannelse.
Når vi er hjemme, på job, i skole, køber ind, går på biblioteket, dyrker sport og tager ud at spise. Men mange af os taler ikke om arkitektur. Måske fordi vi ikke har et sprog for det.
Det gælder også landets mange børn og unge. Danmarks Billedkunstlærere har derfor i samarbejde med Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst og Utzon centret taget initiativ til at løfte undervisningen i arkitektur ligesom der har været faglige løft i andre fag i de seneste år.
”Arkitektur er ikke et fag på skoleskemaet, men er en del af billedkunstundervisningen. Vi ved, at en del lærere ikke føler sig klædt på til at undervise i arkitektur. Det vil vi gerne ændre på, også fordi det er med til at styrke den demokratiske samtale om arkitektur, der har en direkte indflydelse på vores hverdagsliv”, udtaler Lykke Østrup Andersen, forperson for Danmarks Billedkunstlærere.
Arkitektur er ikke finkulturelt smagsdommeri for de få. Det har en stor indflydelse på vores daglige trivsel – og vedrører i høj grad fremtidens generationer. Især hvis vi vil skabe forandring i samfundet. Børnene skal sammen forme fremtidens samfund – og udgør jo fremtidens arkitekter, håndværkere, politikere og borgere. forklarer Malene Abildgaard, Udviklings- og formidlingsdirektør på Utzon Center.
Målet er at gøre børn og unge nysgerrige på bygninger, steder og rum. Hvad er det egentlig, der omgiver os? Hvad er det for nogle opholdsrum, vi bevæger os i – og hvordan kan vi selv påvirke dem? Hvad er de lavet af? Hvordan er de lavet? Det er noget af det, børn og unger har brug for at forholde sig til og tale om – så de kan tage det med sig videre ud i livet og deltage i den demokratiske samtale om samfundets udvikling.
siger Karen Marie Demuth fra Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst.
Arkitekturundervisning gøres mere praktisk tilgængelig og skaber nysgerrighed hos lærere og elever
Danmarks Billedkunstlæreres intention er, at projektet skal gøre arkitekturundervisningen mere håndgribelig og praktisk tilgængelig for lærerne.
Der findes meget undervisningsmateriale om arkitektur, men flere billedkunstlærere er alligevel usikre på, hvordan de kan gribe en arkitekturundervisning an. Derfor laver vi dette pilotprojekt. Vores erfaring er, at når lærerne først får materialerne i hænderne og afprøver forskellige praktiske arbejdsmetoder, er undervisningen nemmere at gå til, siger Lykke Østrup Andersen.
På kurserne vil undervisningen indeholde ny viden og inspirerende oplæg om arkitektur og praktiske hands- on opgaver. For at få så mange indfaldsvinkler som muligt, vil deltagerne både møde arkitekter og andre fagfolk med erfaringer i arkitekturundervisning for børn og unge. Dermed kan deltagerne inspireres til at tilrettelægge undervisningen på nye og eksperimenterende måder og til at indgå i tværfaglige sammenhænge med andre fag i skolen som fx i temauger. Lærerne vil efter kurset stå med praktiske eksempler, som kan implementeres i deres arkitekturundervisning, fx med fokus på krop, rum og natur.
Projektet foregår i tre regioner i henholdsvis i Jylland og på Sjælland og består af todages kurser for som afvikles i andet halvår 2025. Det er gratis at deltage, og der er plads til 50 lærere på hvert kursus.
Projektet dokumenterer undervejs, så indhold, metoder og erfaringer kan deles med en bredere kreds.
Kontaktpersoner
Malene Abildgaard, Udviklings- og formidlingsdirektør hos Utzon Center og arkitekt MAA
Karen Marie Demuth, sekretariatsleder i Kompetencecenter for Børn, Unge og Billedkunst
Lykke Østrup Andersen, formand i Danmarks Billedkunstlærere